Related topics

Publishers: Editors: Managing Editors:

July 8, 1991 GMT

A summary of developments in the news industry for the week of July 1-8: Publishing Victim’s Name is Constitutional Right, Newspaper Argues

FORT WORTH, Texas (AP) - The Fort Worth Star-Telegram plans to appeal a judge’s order prohibiting it from revealing the name of a rape victim, attorneys for the newspaper said.

State District Judge Jeff Walker on July 2 barred the Star-Telegram and attorneys for the newspaper from revealing the name or other identifying details of a 1989 rape victim who is suing the publication for invasion of privacy.

The newspaper generally does not publish the names of rape victims, and has no plans to do so. But a ban on naming the victims would constitute prior restraint and violate constitutional guarantees of free speech and press, attorneys for the newspaper said.

″Our quarrel is over the larger constitutional issue,″ Assistant Managing Editor Kenneth Bunting said.

″We feel duty-bound to appeal, in the public’s interest, when a judge seeks to restrain us from using public information that has long been available for anyone to see,″ he said.

The woman sued the Star-Telegram in July 1990, arguing that although her name was not used, the newspaper printed other specific details that identified her.

Her attorney, Mark Haney, said he believes her right to privacy outweighs constitutional protections of the press and speech.

″The newspaper is claiming that the First Amendment, regardless of what the underlying circumstances or facts may be, has an absolute right to publish essentially any information that they so choose,″ Haney said July 2. He said he and his client were arguing that an exception to that principle should be name for victims of sex crimes.

The state’s so-called Jane Doe statute permits victims of sexual assaults to conceal their identity in public records and to testify under an alias. The law also prohibits public servants, such as police and prosecutors, from revealing the identity of a victim who chooses to use a pseudonym.

Walker ruled in January that the woman’s name should be protected after her attorneys filed a motion stating that she chose the pseudonym ″Jane Doe″ for use in all public files and records concerning the offense.

However, the woman was named in the indictment of her assailant and she testified under her own name during his trial, at which he was convicted.


Attorneys for the newspaper filed a motion to set aside Walker’s ruling in May after learning that the woman’s name had been part of the public record during the criminal trial. Walker made his ruling July 2 during a hearing on that motion.

Traditionally, the Star-Telegram does not identify victims of sexual assault. However, the newspaper was one of several that reported the name of the woman in the William Kennedy Smith rape case. N.Y. Gov. Signs Bill Banning ID of Sex Crime Victims

ALBANY, N.Y. (AP) - Gov. Mario Cuomo has signed a law prohibiting public officials in New York from disclosing the names of alleged rape victims.

The new law was proposed after several news organizations identified the woman who alleged she was raped by William Kennedy Smith at the Kennedy family estate in Florida. Smith, the nephew of Sen. Edward Kennedy, has denied any wrongdoing.

″The release of such identifying information does not serve the interest of justice,″ Cuomo said July 3. ″Indeed, it does a gross disservice to both the victim and the public.″

It is already illegal in New York state for police and other public officials to disclose the name of sex crime victims under age 18. The new bill extends such provisions to people of all ages.

The new law allows people whose identity has been disclosed and can prove they have been injured by the disclosure to seek civil penalties against the public official who released the name and the official’s employer.

It provides no sanction against media organizations that reveal the name of a rape victim. Photo Group Joins Criticism of Pentagon Restrictions During War

WASHINGTON (AP) - The National Press Photographers Association is adding its name to the list of journalism groups that have criticized the Pentagon’s restrictions on coverage of the Persian Gulf war.

The association’s board of directors unanimously passed a resolution emphasizing the ″media’s right of access to news events and the public’s right to know,″ NPPA spokesman Joe Abell said.

″This needs to be looked at and changed for future conflict situations,″ Abell said. ″It’s obvious this didn’t work very well.″

Abell said the resolution, adopted July 3 during the association’s 46th annual convention, was supported by the executives of 17 news organizations who wrote Defense Secretary Dick Cheney urging him to revise the rules for covering future combat.

″If we’d been aware of the plans for that letter ... we would have joined them then,″ Abell said.

At that time, the letter by the 17 news organizations was endorsed by the American Society of Newspaper Editors, the American Newspaper Publishers Association and the Radio-Television News Directors Association.

The 12,000-member NPPA is a professional organization of still and television news photographers. Rhode Island Supreme Court Denies Appeal in Divorce Publicity Case

PROVIDENCE, R.I. (AP) - The state Supreme Court has upheld a lower court ruling that a Newport newspaper could publish a monthly list of people who had been divorced, rejecting arguments that it was an invasion of privacy.

The Newport Daily News was sued by two women who claimed their privacy rights outweighed the newspaper’s desire to print the listings.

But the high court said July 2 the newspaper had compiled its list from public records and, after reviewing state law, ″it is clear that the statutory right to privacy in Rhode Island does not extend to those records deemed public.″

The court also said it did not believe the plaintiffs’ case would stand up even if constitutional issues were considered.

The court cited a 1975 U.S. Supreme Court case, Cox Broadcasting vs. Cohn, in which the federal court said that ″the First and Fourteenth Amendments will not allow exposing the press to liability for truthfully publishing information released to the public in official court records.″

A Newport woman filed a Superior Court suit in February 1990 under the pseudonym Jane Doe, seeking to stop the Daily News from publishing her name and address in the list. She later was joined by Alison Roe, whose name had already been published. Roe sought damages for the alleged harm she had suffered from appearing in the divorce list.

Superior Court Judge Richard J. Israel ruled in favor of the newspaper in May of that year, finding that the statutory right to privacy did not extend to published information that was extracted from official court records. The two women appealed. Accused Killer of Reporter Don Bolles Pleads Innocent

PHOENIX (AP) - A Phoenix businessman has pleaded innocent to renewed charges that he murdered reporter Don Bolles 15 years ago.

Contractor Max Dunlap, once found guilty in the 1976 car-bomb slaying but whose conviction was overturned on appeal, was charged last year with first- degree murder and conspiring to obstruct a criminal investigation. He also pleaded innocent to the conspiracy charge.

Bolles, an Arizona Republic investigative reporter, died 11 days after a bomb exploded under his car.

During Dunlap’s arraignment on July 2, defense attorney Jordan Green told Judge Norman Hall that the defense must wade through nearly 41,000 pages of transcripts and a large amount of other information before it can be ready for a new trial, scheduled for next April. Dean Apologizes For Speech Lifted From Cinema Critic

BOSTON (AP) - A Boston University dean has apologized for using parts of a movie critic’s essay in a speech without crediting him, saying it was all a mistake.

The Boston Globe reported on the apparent plagiarism July 2, saying it had obtained a video of the speech by H. Joachim Maitre, dean of the school’s College of Communication.

The Globe said Maitre’s commencement speech May 12 used the basic theme and 15 paragraph-long passages from a work by critic Michael Medved of PBS without referring to him. The speech decried the decline of cultural standards.

Medved said he got a call at his Santa Monica, Calif., home July 4 from Maitre, who had been in Malaysia when news of the apparent plagiarism became public earlier in the week.

″All is forgiven,″ Medved told the Boston Herald. ″Basically he was saying his intention was to read excerpts from the (work) and simply to say, ’You all know how I feel. Here is someone else who feels the same way,″ Medved said.

Medved’s article, ″Popular Culture and the War Against Standards,″ appeared in the February issue of Imprimus, a journal published by Hillsdale College in Michigan. It was condensed in the June issue of Reader’s Digest.

While Medved said he accepted Maitre’s apology, he said he was disappointed that he had heard nothing from university officials. He said still was exploring possible legal action related to the school’s sale of his copyrighted material. Journal Takes Trump Beat From Reporter Who Accepted Boxing Tix

NEW YORK (AP) - The Wall Street Journal said prize-winning reporter Neil Barsky will no longer cover developer Donald Trump, following disclosures that Barsky took three $1,000 boxing tickets from Trump’s company.

In a memo to the staff the week of June 24, Executive Editor Norman Pearlstine and Managing Editor Paul Steiger said the controversy had been ″both unpleasant and a source of embarrassment″ to the paper and its owner, Dow Jones & Co.

The memo said Barsky was being taken off the Trump story because some readers may question his motivation in writing stories about Trump.

Barsky has said he took one ticket to the Evander Holyfield-George Foreman fight in April after consulting with an editor because he felt it would enable him to make contacts within the Trump Organization.

He took two other tickets for relatives. Trump subsequently said Barsky had pressured his organization for the free tickets. Barsky countered that Trump’s employees pressed him to accept them.

″Despite our confidence in Neil’s coverage - before and after Mr. Trump’s accusations against him - we and Neil agree that it makes sense for him to stop covering Mr. Trump and the Trump organization,″ the memo said.

The Journal executives said the paper has since given the Trump Organization a check for $3,000 for the tickets, and has accepted a check of $2,000 from Barsky to cover two of them.

Dow Jones spokesman Roger May said Barsky will continue covering real estate as he has since joining the Journal 2 1/2 years ago, but will no longer cover the Trump story. Barsky won the Gerald Loeb distinguished business journalism award this year for his 1990 Trump coverage. California Sales Tax May Hurt Free Newspapers the Most

SACRAMENTO, Calif. (AP) - Free-distribution newspapers face a severe economic blow from the state’s new sales tax on newspapers, an industry spokesman says.

The sales tax, which will be extended to newspapers on July 15, is expected to average 2 to 2 1/2 cents per copy for papers that are sold. An estimate wasn’t available for free-distribution papers.

Thomas Newton, staff attorney for the California Newspaper Publishers Association, said an informal survey showed that many papers may add the exact sales tax to home delivery bills, but that none would increase vending rack charges.

He said the hundreds of free-distribution papers in the state have no way to collect the tax from readers, and in most cases they cannot raise advertising rates to recover it either.

The state has said that in the case of free-distribution papers, the tax is levied on the cost of production.

″Their only opportunity to pass the tax on is to an advertiser,″ Newton said. ″It is our opinion they will be wholly unable to do this. Ad budgets are fixed. If they raise rates, advertisers will buy less space. So the free- distribution newspaper is going to bear the entire cost of the tax.″

Newton said free-distribution papers also face higher per-unit taxes than newspapers taxed on their sale price because newspapers have historically been sold below their production cost. Donahue: Names, But Not Nuns, Trumped Up

NEW YORK (AP) - Phil Donahue said he was puzzled over inquiries about his use of pseudonyms in a syndicated essay about nuns.

″I don’t honestly think I’ve committed a sin,″ he said July 2.

Sister Mary Ann Walsh, a reporter for the Catholic News Service, discovered Donahue had used false names after his essay, entitled ″Confessions of a Fallen Schoolboy,″ was distributed to newspapers by Universal Press Syndicate.

″Dear Sister Mary Andrew,″ Donahue wrote, ″The other day someone told me you died. ... The guilt I feel for not having thanked you looms large in my chest today.″

An illustration accompanying the article looked like a copy of a handwritten note. It was addressed to ″Phillip,″ dated June 1953 and signed ″Sister Mary Andrew.″

The piece inspired Sister Walsh to call Donahue’s alma mater, Our Lady of Angels Elementary School in Cleveland. When the school informed her there was no Sister Mary Andrew, she called Donahue, who acknowledged he had used a pseudonym for the nun.

The Washington Post on July 2 also ran a story, headlined, ″Donahue’s Nunsuch Story.″

″Everything written in the Sister Mary Andrew letter is true,″ Donahue said in a statement. ″Every nun mentioned really existed. This was a personal essay which came from the heart and recalled the hard work and dedication of the nuns who played such an important role in my early Catholic childhood. ...

″I changed the names of the nuns to protect the innocent,″ he said.

Universal Press Syndicate decided to issue a clarification.

″While I appreciate his desire to protect the (nun’s) family, I would have liked to have known this at the outset,″ said Associate Editor Jake Morrissey. ″It needed to have an editor’s note at the top of it.″

Donahue said in a telephone interview that it never occurred to him to let readers know he’d used pseudonyms.

″I have certainly been dramatically baptized to the rules of journalistic convention,″ he said.

To illustrate the article, Donahue decided to use an inscription a nun wrote in a prayer book when he graduated from high school. Donahue said he’d searched his home for the book, but stopped looking when he decided not to use her real name.

Instead, he had someone else write the inscription as he remembered it.

″The nun’s inscription as it appeared in the piece was illustrated and no attempt was made to conceal that fact,″ Donahue’s statement said.

Ken Goldstein, senior professor of journalism at Columbia University, said Donahue’s use of pseudonyms was ″a no-no.″

″The way to do it is to say that you’re using a fictitious name. Don’t try to pass off a fake name as a real name. You break your contract with the reader when you do that,″ he said. Newspaper To Put Back Issues on CD

NEW YORK (AP) - The New York Times plans to make back issues available on compact disks, joining a list of other newspapers that recently adopted the format.

The disks, which look like those used for music, can store the equivalent of 250,000 double-spaced typed pages. Users can search quickly for specific words or topics when the disks are inserted into a player attached to a personal computer.

The Times’ plan was announced June 30 at the American Library Association meeting in Atlanta.

Other newspapers to announce similar plans recently include The Boston Globe, The Wall Street Journal, The Washington Post and the Los Angeles Times.

The Times’ disks will be available starting Jan. 1. The company plans to issue new disks monthly and record backfiles to 1981.

The Times has not released prices, but the new format is said to cost less over time than computer database services, which charge as much as $200 an hour.

The Boston Globe charges about $2,000 for two years of back issues on CD and $900 a year for each additional year. Inland Industries Buys Fairfield, Iowa, Daily Ledger

FAIRFIELD, Iowa (AP) - Inland Industries, owner of the Kansas City Kansan and dailies in Mount Pleasant and Washington, Iowa, has bought The Fairfield Daily Ledger.

The purchase ends 142 years of family ownership of the Ledger, beginning when William Wallace Junkin bought half interest in 1853. He became sole owner a year later.

The newspaper had been owned by James Junkin McGiffin, who died in November, suggesting in his will that it be sold.

The July 3 announcement said Byron Kimble, publisher since 1985, will continue in that position. Jeff Wilson will become associate publisher and general manager.

The Ledger publishes Monday through Saturday afternoons and has a circulation of about 5,000. Home News, Macromedia, Discussing Sale

NEW BRUNSWICK, N.J. (AP) - Macromedia Publishing Inc., owner of The News Tribune of Woodbridge, has signed an option to buy The Home News of New Brunswick.

Macromedia is controlled by Malcolm Borg, who has said the two newspapers would continue to be published under separate mastheads, but would share editorial content and advertising.

That would cause layoffs among the 225 staffers at The Home News, but it is too early to tell how many people will lose their jobs, he said.

The New Brunswick paper is owned by Home News Publishing Co. Bob Sapanara, publisher of The News Tribune, said the option is good until Sept. 30.

Macromedia also owns The Record of Hackensack. Poet Laureate Wants Newspapers To Print Poetry

BOSTON (AP) - America’s new poet laureate, Russian exile Joseph Brodsky, says the United States must become an enlightened democracy, and thinks making poetry more widely accessible would help.

Brodsky said he wants the nation’s major newspapers to print poems, and plans to ask other publishers to produce inexpensive poetry collections that can be sold on magazine racks in supermarkets.

Brodsky wants to arrange readings by young American poets at the Library of Congress and to export translations of American poetry.

″I see this position not so much as an honor but as a form of public service,″ he said in the Boston Herald on July 1.

Brodsky, who teaches 19th century Russian poetry at Mount Holyoke College, last month became the fifth poet laureate since Congress created the position in 1985.

He won the Nobel Prize for literature in 1987, and the previous year won the National Book Critics award for ″Less than One,″ a collection of essays. Boy Selling Newspapers Killed in Accident

NEW HAVEN, Conn. (AP) - A boy hawking newspapers along a busy city intersection was struck and killed by a tractor-trailer truck.

Andre Robinson, 15, was selling copies of the New Haven Register when the accident occurred July 1.

Police said he bent down near a stopped truck, apparently to pick something up, and was hit when the light changed and the truck started moving.

Robinson had sold newspapers for the Register a year ago and recently began hawking papers again, said Mike Ihnatenko, a circulation manager. Some Police Say Informant Coupons Not as Good as Expected

CHARLESTON, W.Va. (AP) - A state program for citizens to report suspected drug dealers by filling out a mail-in coupon hasn’t lived up to the expectations of police - or the fears of civil libertarians.

Authorities said the ″Enough 3/8″ coupons would bolster their drug investigations, but now they say the public hasn’t told them much they didn’t already know.

″We had no tips come in on anyone we did not have an investigation on already or didn’t know about,″ said state police Superintendent Jack Buckalew. ″We have discovered some marijuana fields that we otherwise wouldn’t have known about. But insofar as major drug investigating is concerned, it really hasn’t been that much of a benefit.″

The ″Enough 3/8″ coupons read, ″I’ve had enough of drugs in my neighborhood 3/8″ and they have blanks for names, addresses or license plate numbers of suspected drug criminals.

State police received 265 coupons in the last six months of 1990 and 109 coupons in the first five months of this year, Buckalew said.

Civil libertarians feared that mailed anonymous tips would lead to neighbor spying on neighbor, with suspects having no right to face their accusers.

″It was essentially a misguided, morale-building device for the state police rather than a useful investigatory tool,″ said Bob O’Brien, president of the West Virginia Civil Liberties Union.

In Williamson, where the Williamson Daily News began printing the coupons in February 1990, troopers give the program higher grades than the state police chief does. They say it has assisted in half of the last 50 drug arrests.

″We’ve recovered stolen property. We’ve even gotten some information on a couple of deaths,″ Sgt. G.A. Ables said. ″It’s the best tool that I have seen come along in a long time.″

State police began distributing coupons one year ago after the Clinton (Iowa) Herald ran its own coupon in September 1989 and attracted 70 responses in the first printing.

The newspaper last printed coupons Sept. 25, the one-year anniversary of the program. A dozen were filled out, compared with the 70 the year before, Editor William Baker said.

About 60 percent of the coupons sent in contained information Clinton police already knew, but they are one more piece of evidence police can use when seeking a search warrant, Police Chief Gene Beinke said.

The Williamson Daily News last printed the coupons in June 1990. Editor Lori Moran said she would print them again if police ask. Tom Selleck Sues Tabloid

LOS ANGELES (AP) - Actor Tom Selleck filed a $20 million libel and invasion of privacy lawsuit against the Globe supermarket tabloid after his name appeared in an article titled ‴Gay’ Stars Stop Traffic.″

The July 2 Globe lists a number of celebrities whose pictures appeared in placards posted around New York City. Under some of the stars’ photos was the statement, ″Absolutely Queer.″

The lawsuit said the story brought ″hatred, contempt, ridicule and obloquy″ to Selleck. It seeks $20 million in general damages and unspecified punitive damages.

In a statement issued by his publicist, Esme Chandlee, Selleck said the Globe ″re-published false statements made by an anonymous group which falsely creates the impression that he is ’gay.‴

Globe Editor Wendy Henry, reached by telephone at Globe International Inc. in Boca Raton, Fla., said the article was ″a news report of a perfectly factual story. That’s really all we can say.″

The lawsuit was filed July 3. Crusading Newspaper Columnist Killed in Mexico

MEXICO CITY (AP) - A crusading newspaper columnist in the border city of Ciudad Juarez was found stabbed to death early July 3, police and colleagues said.

Victor Manuel Oropeza, 60, who was also a homeopathic physician, was stabbed or slashed repeatedly in his medical office, according to his newspaper, El Diario de Juarez.

″We think it might have been a planned, professional job,″ said Oscar Vasquez, a city editor at the newspaper. ″He had been getting anonymous death threats.″

Oropeza, 60, was known for his stinging columns accusing the ruling Institutional Revolutionary Party, known by its Spanish initials PRI, of election fraud.

He went on a hunger strike for several weeks in 1983 to protest what he regarded as the PRI’s theft of the gubernatorial election in Chihuahua state. National Action, a conservative opposition party, was seen by many as the true victor in the race.

″He was a cultured man, very secure, very experienced,″ said Vasquez.

The London-based anti-censorship organization Article 19 reported in 1989 that 51 Mexican journalists had been killed over the previous 18 years. Many had been covering reports of official corruption or drug trafficking. BROADCAST NEWS NBC To Scale Back West Coast Operation

NEW YORK (AP) - NBC will end program transmissions from Burbank, Calif., as of Jan. 1, a move that will cut 75 engineering positions.

NBC’s New York operations will take over sending programs to West Coast affiliates, Pat Schultz, a spokeswoman in Burbank, said July 1. The cuts affect engineers, managers and clerical help.

It is unclear how many Burbank staffers will be dismissed, Schultz said. Some will be hired by NBC-owned KNBC Television in Burbank and others may find jobs with the network in New York.

NBC’s action comes at a time of continuing retrenchments at the major networks because of flat advertising revenues, declining ratings and Gulf War coverage costs.

CBS earlier this year dropped 400 staffers, 100 of them in the news division. ABC also plans layoffs, according to published reports, although spokeswomen for ABC News and Capital Cities-ABC declined to comment July 1. French State-Run TV Channel Plans Layoffs

PARIS (AP) - One of France’s two state-run television channels, FR3, plans to lay off 486 of its 3,640 employees by the end of next year to reduce its deficit.

Dominique Alduy, chief executive of FR3, said July 5 that details of the plan would be worked out with unions and the channel’s management.

FR3, which provides France with its only regionally oriented news programs, had a deficit of 180 million francs ($30 million) last year and projects a 255 million franc deficit this year.

Mrs. Alduy said she hoped fewer than 100 journalists would be among those laid off.

The other state-run channel, Antenne 2, earlier announced plans to lay off 377 employees.

In all, France has six major TV channels, one of them a cable network. Cuban Says He Spied on CIA, FBI and Infiltrated TV Marti

MIAMI (AP) - U.S. officials disputed allegations a Cuban spy faked his defection in 1988 and then infiltrated the CIA, FBI and TV Marti before returning to Cuba last month.

Prensa Latina, Cuba’s government news agency, said July 2 the spy was Jose Rafael Fernandez Brenes, known to Cuban intelligence as Agent Orion, and that his work at TV Marti helped Cuba jam the U.S. government’s signal to the island.

″Tele Marti was born jammed because from Washington we kept the Cuban government informed about the details of the project,″ Fernandez Brenes said in a Prensa Latina TV program screened for foreign correspondents in Havana.

Fernandez Brenes, 52, returned to Cuba on June 12.

The FBI and the CIA denied he infiltrated their agencies.

″Basically, we’ve never heard of the guy,″ said FBI spokesman Bill Carter. ″We view this information as propaganda.″

CIA spokesman Mark Mansfield said Fernandez Brenes’ claim was ″total nonsense.″

The U.S. Information Agency operates TV Marti, which broadcasts from Florida, beaming news and entertainment to Cuba.

USIA spokesman Leslie Goodman said in a statement that Fernandez Brenes performed services under contract for TV Marti but was never employed by USIA. His application for permanent employment was held up because of concerns raised in a security investigation, Goodman said.

″Fernandez Brenes had no security clearance and no access to sensitive or classified information,″ Goodman said.

According to Prensa Latina, Fernandez Brenes said he had 15 years’ experience as a member of Cuba’s counterintelligence service before undertaking his U.S. mission. He said penetration of TV Marti was his chief assignment.

Fernandez Brenes said he worked on scripts of the early shows of TV Marti, which went on the air in March 1990.

Fernandez Brenes said he was recruited by the CIA through Ramon Mestre, a former employee of Radio Marti.

″What he is saying is not true,″ Mestre said in a Miami Herald story. ″I have never worked for the CIA and I never put him in contact with the CIA. All I did was propose that he be hired by Radio Marti to teach employees how to write radio scripts.″ Cosell Chest Surgery Part of Cancer Treatment

NEW YORK (AP) - Sports commentator Howard Cosell has undergone further chest surgery as part of his treatment for cancer, his family said.

Cosell, 73, who gained fame and notoriety on ABC’s Monday Night Football and as a boxing announcer for many Muhammad Ali fights, had a malignant tumor removed from his chest on June 10. He returned to the air for ABC Radio a week later.

The statement from Cosell’s family a day after the July 1 surgery said, ″The surgery was successful and his prognosis is excellent.″

No further details were given. Lawyers in Heroin Case Want To Subpoena NBC Tapes

SAN FRANCISCO (AP) - Attorneys for suspects in a record heroin bust said they would subpoena NBC-TV videotapes made of police as they prepared for the raid.

Federal agents seized 1,080 pounds of heroin on June 20 after watching a warehouse for a month.

Five suspects were arrested. John Runfola, an attorney for one of them, said at a hearing July 5 that he feared NBC would air tapes of the surveillance on its ″Expose″ program this summer before the defendants go to trial.

U.S. District Judge Vaughn Walker said the ″rather unusual sequence of events″ give the court an obligation to help the defense obtain the tapes. He asked defense attorneys to submit a written motion and set a new hearing date of July 24.

Assistant U.S. Attorney John Kennedy said he had no power to force NBC to turn over its videotapes. Kennedy said the NBC reporters learned about the investigation through a leak from an unknown source and federal agents cooperated with the reporters ″to keep them from burning the investigation.″

NBC did not immediately comment on the issue. PERSONNEL New Publishers Named at Time, People Magazines

NEW YORK (AP) - Time Inc. Magazine Co. has named the first woman publisher in the history of the company’s flagship magazine.

Lisa Valk, who has been publisher of People magazine since October 1988, was named the new publisher of Time magazine. She was replaced at People by Ann Moore, who has been publisher of Sports Illustrated for Kids since that magazine was founded 2 1/2 years ago.

The company announced the new positions July 1. It did not immediately name a new publisher at Sports Illustrated for Kids.

Three of the company’s seven major magazines, all based in New York, now have women as publishers. Katherine Bonniwell is publisher of Life magazine.

The company’s other major magazines are Sports Illustrated, Fortune, Money and Entertainment Weekly.

In other changes, Robert L. Miller, 42, was named president of Time Publishing Ventures. That division will be relocated to California, where it produces four of its magazines - Sunset, Parenting, In Health and Hippocrates.

Miller had been executive vice president, a group publisher and worldwide publisher of Time magazine.

Valk, 41, will take over Miller’s responsibilities at Time as well as those that had been handled until February by Louis Weil, who left as U.S. publisher of the magazine.

She joined the company in 1979 as a member of Time magazine’s circulation staff. She later served as circulation director of Fortune, Sports Illustrated, and Time.

She became the first woman publisher of one of the company’s major magazines in August 1987 when she was named publisher of Life magazine.

During her tenure at People magazine, circulation grew from 2.95 million to 3.15 million.

Moore, 41, joined Time Inc. as a corporate financial analyst in 1978. She served as circulation director of Discover magazine in the early 1980s when Time owned it. She became general manager at Sports Illustrated in July 1983 and associate publisher there in November 1988. Knight-Ridder Vice Chairman Resigns

MIAMI (AP) - Richard G. Capen Jr., Knight-Ridder vice chairman and former publisher of The Miami Herald, will resign at the end of this year, Chairman James K. Batten said.

As Knight-Ridder’s No. 2 executive since 1989, Capen has led the global expansion of Business Information Services, the company’s fastest-growing segment. He will stay on as a consultant.

Capen, 56, served as the Herald’s publisher and chairman from 1983 to 1989. During that time, the company’s flagship newspaper won five Pulitzer Prizes and Knight-Ridder launched the Spanish-language El Nuevo Herald.

The resignation was announced July 2.

Capen’s duties will be split between BIS President David Ray, who will assume full responsibilities for the subsidiary’s operations, and Knight- Ridder Treasurer Larry Levine, who will oversee cable investments.

Before joining Knight-Ridder as senior vice president in 1979, Capen was a key adviser to Defense Secretary Melvin Laird from 1968 to 1971 and won the Defense Department’s highest civilian honor, the Distinguished Service Medal.

Capen worked for San Diego-based Copley Newspapers for 18 years and will move back to San Diego. His plans include completing a book on personal values and continuing his writing and speeches on ethics. New York Times Co. Announces Appointments

SARASOTA, Fla. (AP) - Elven Grubbs, publisher of the Sarasota Herald- Tribune since 1982, will retire on Aug. 31. He will be succeeded by Lynn O. Matthews, publisher of the Santa Rosa (Calif.) Press-Democrat.

Both newspapers are owned by the New York Times Co.

Matthews, 46, moved to the Press-Democrat after serving as publisher of The Ledger in Lakeland from 1982 to 1987.

Grubbs, 60, began his career at the Ocala Star-Banner and is also a former publisher of The Herald. During his tenure as publisher of the Herald-Tribune, average daily circulation grew by 32 percent to 118,200. Sunday circulation grew by 43 percent to 144,200.

Matthews will be succeeded in Santa Rosa by Michael J. Parman, editor and general manager of the newspaper.

The appointments were announced July 3. Donrey Names Publisher at Kilgore (Texas) News Herald

KILGORE, Texas (AP) - Donrey Media Group has named Frank Rowe publisher of the Kilgore News Herald. He replaces John Wright, who moves to general manager of the Las Vegas (Nev.) Review-Journal,

Rowe has been advertising manager at the Weatherford Democrat since 1984. Before that he was in advertising sales for Donrey papers in Springdale and Fort Smith, Ark.

The appointments, effective July 1, were announced by Fred W. Smith, Donrey president and chief executive officer. Worrell Announces Changes in Texas, Virginia Papers

COLLEGE STATION, Texas (AP) - Terry Hall, associate publisher of the Charlottesville (Va.) Daily Progress, has been named publisher of the Bryan- College Station Eagle.

She replaces Dennis E. Thomas, who was named publisher of the Daily Progress.

Edwin M. Freakley stepped aside as publisher of the Charlottesville newspaper but remains as president of Worrell Enterprises Inc., which owns both papers.

Thomas, 39, had been the Eagle’s publisher since July 1988 and is vice president of the company. Hall, 34, was named associate publisher of the Daily Progress last year. Robbins Retiring From Springfield (Mass.) Union-News

SPRINGFIELD, Mass. (AP) - Carroll F. Robbins, executive editor of the Union-News and Sunday Republican and a former president of the New England Society of Newspaper Editors, is retiring Oct. 1.

Robbins, 69, joined the paper in 1952. He has been a city hall and political reporter, editorial writer and columnist.

Robbins became assistant managing editor of the former Springfield Daily News in 1964 and managing editor four years later. The Daily News merged with the Springfield Morning Union in 1987 and Robbins was the first executive editor of the combined Union-News.

The announcement was made July 6. No successor has been named. Editor Named at The Courier-Tribune in Asheboro, N.C.

ASHEBORO, N.C. (AP) - Steven A. Trosley, editor of The Minot, N.D., Daily News, has been named editor of The Courier-Tribune.

Trosley, 42, replaces Bob Williams, who held the position 16 months and becomes news editor. Trosley had been editor in Minot since 1986.

The announcement was made July 5. Both newspapers are owned by Donrey Media Group. Managing Editor Resigns from The State in Columbia, S.C.

COLUMBIA, S.C. (AP) - Robert M. Hitt III, managing editor of The State, has resigned after 17 years with the newspaper. Executive Editor Gil Thelen said he would name a replacement by the end of the month.

Hitt became managing editor in 1988, following the merger of the staffs of The Columbia Record and The State. Thelen became executive editor last year.

Hitt, 41, said he is leaving on good terms and that the company is helping his search for another job.

Hitt began his journalism career on the copy desk of The State in 1971. He left briefly to work as a newsman in Charleston and returned in 1974 as a governmental reporter for The Columbia Record. He became managing editor in 1981. DEATHS William Blake

FAIRLEA, W.Va. (AP) - Former newspaper publisher, broadcaster and state National Guard chief William E. Blake died July 3. He was 80.

Blake was manager of Ronceverte radio station WRON and vice chairman of the state Republican Executive Committee when he was appointed adjutant general of the state’s National Guard in 1957, a job he held until 1960.

In late 1959, several days after Blake criticized an editorial in the Charleston Gazette, a National Guard tank appeared in front of the newspaper’s headquarters and pointed its cannon at the editorial offices.

Gazette Editor Don Marsh, a reporter at the time, said the newspaper workers knew the tank’s appearance was a joke.

Blake became publisher of the Kanawha Valley Leader in Nitro in 1965. He had also worked for The Parkersburg News, Wheeling Intelligencer and Bluefield Telegraph. Arthur Bostwick

COLUMBUS, Ohio (AP) - Arthur S. Bostwick, a retired assistant professor of journalism at Ohio State University and a former Associated Press newsman, died July 2. He was 89.

Bostwick joined the AP in 1934, working in Cleveland and Columbus. He resigned in 1945 for a job in public relations.

He joined the Ohio State journalism faculty in 1961 and retired in 1972.

Survivors include his wife, three daughters, a son and 18 grandchildren. Nicholas Dallis

SCOTTSDALE, Ariz. (AP) - Dr. Nicholas P. Dallis, creator of the ″Judge Parker,″ ″Rex Morgan M.D.″ and ″Apartment 3-G″ comic strips, died July 6. He was 79.

The cause of death wasn’t immediately available.

The strips Dallis created are published in more than 400 American newspapers with an estimated readership of more than 60 million.

Dallis didn’t draw the cartoons, which were done by professional artists. He had been medical director of a mental health clinic in Toledo, Ohio, but the success of the strips prompted him to quit his practice and move to Arizona in 1958, and he worked full time on the comics.

He is survived by his wife, Sally, a former nurse who was the inspiration for ″Apartment 3-G,″ as well as two daughters and a son. Everett E. Davis Jr.

HARLAN, Ky. (AP) - Everett E. Davis Jr., retired managing editor of The Harlan Daily Enterprise, died at his home of cancer on July 5. He was 63.

Davis went to work for the newspaper in 1961 and held several positions before he became managing editor in 1986.

Survivors include his wife. Charles B. Decker

WATERTOWN, N.Y. (AP) - Charles B. Decker, assistant managing editor of the Watertown Daily Times, died July 3 from a brain stem stroke. He was 34.

Decker joined the Adirondack Daily Enterprise in Saranac Lake in 1976. He also worked for the Wheeling (W.Va.) Intelligencer and the Parkersburg (W.Va.) Sentinel before becoming managing editor of the Enterprise in 1983.

He joined the Times as state editor in 1986. He was appointed assistant managing editor two years ago.

Survivors include his parents, a brother and three sisters. Edward Janicki

MOUNT CLEMENS, Mich. (AP) - Edward Janicki, a journalist who covered the auto industry, died June 29 of cancer. He was 66.

Janicki worked as a reporter and editor for several daily and weekly Michigan papers before joining Automotive News, a trade publication, in 1952. Two years later, he became Detroit editor of Motor Age and Commercial Car Journal.

He began free-lance writing in 1964. He wrote an automotive column syndicated in more than 25 daily newspapers and magazines.

He wrote a book, ″Cars Detroit Never Built,″ published in 1990.

Survivors include his wife, two sons, a daughter, his mother, a sister and a stepbrother. Bill Knowles

NEW BERN, N.C. (AP) - Bill Knowles, a former news director at WCTI-TV in New Bern, died July 2 of colon cancer. He was 50.

Knowles, a 20-year Air Force veteran, got his start in the news business in Utica, N.Y., before joining WCTI-TV in January 1984.

He is survived by his wife, two children and four grandchildren. Henry Koerner

PITTSBURGH (AP) - Henry Koerner, who painted many portraits for Time magazine covers in the 1950s and 1960s, died July 4 of injuries suffered when he was struck by a car. He was 75.

Koerner was riding a bicycle when he was hit by the car in Vienna, Austria, on June 5.

He was a prolific painter whose works are in the permanent collections of the Whitney Museum of American Art in New York City and the Westmoreland Museum of Art in Greensburg, Pa.

For 12 years beginning in 1956, he painted cover portraits of politicians, entertainers and educators for Time. Among his subjects were John F. Kennedy and Maria Callas.

Survivors include his wife and two children. Len O’Connor

CHICAGO (AP) - Len O’Connor, a broadcast writer and commentator for nearly 40 years, died at his home in Tubac, Ariz., on July 5. He was 79.

The newsman, born Leonard John O’Connor, was hired by NBC Radio News in Chicago as a writer in 1941 and retired from WGN-TV in 1980. Earlier, he had worked for the Davenport (Iowa) Times while attending St. Ambrose University.

O’Connor served as a medical corpsman in Europe during World War II, and later created a daily newspaper for his division in occupied Germany.

In Chicago, he was known for his years of nightly television commentaries. O’Connor also wrote four books, including ″They Talked to a Stranger,″ based on his series of radio interviews with juvenile delinquents.

Survivors include his wife, five children and three grandchildren. Art Sansom

CLEVELAND (AP) - Art Sansom, creator of the comic strip ″The Born Loser,″ died July 4 at the Cleveland Clinic after a long illness. He was 70.

″The Born Loser″ is syndicated by Newspaper Enterprise Association to more than 1,200 newspapers worldwide. NEA said the comic strip would be continued by Sansom’s son and longtime collaborator, Chip Sansom, 39.The two won the Best Humor Strip Awards from the National Cartoonist Society in 1988 and 1991.

Art Sansom began his career at NEA in 1945 after graduating from Ohio Wesleyan University with a degree in art.

In addition to his son, Sansom is survived by his second wife. J. Lowell Ware

ATLANTA (AP) - J. Lowell Ware, editor of the Atlanta Voice, died July 5 at a hospital where he was being treated for a lung ailment. He was 63.

Ware was editor, publisher and owner of the Voice, a weekly, black-oriented newspaper with a circulation of 50,000.

Ware took over the newspaper shortly after it was founded in 1966. He also helped to launch another black-oriented paper, the Atlanta Inquirer.

Survivors include his wife, two children and two grandchildren. Carey Williams Sr.

GREENSBORO, Ga. (AP) - Carey Williams Sr., a former weekly newspaper publisher and prominent supporter of public education, died July 3. He was 90.

Williams took over The Herald-Journal in Greene County after his father died in 1936. He also was publisher of The Advocate-Democrat in Crawfordville.

Through The Herald-Journal, Williams built a reputation of political influence. He was criticized in the 1940s by Lt. Gov. M.E. Thompson for working successfully against Thompson for governor.

Williams served 30 years on the state Board of Regents, and held numerous other political and business posts.

Survivors include his wife, son, daughter, two sisters and four grandchildren. AWARDS Two African Journalists Share Award

CAMBRIDGE, Mass. (AP) - A Kenyan and a South African have been selected to share the 1991 Louis M. Lyons Award for conscience and integrity in journalism.

Gitobu Imanyara, editor of the Nairobi Law Monthly, and Max du Preez, founder of the Afrikaans-language Independent Weekly Journal in South Africa, were chosen by mid-career journalists studying in the Nieman Fellows program at Harvard University.

Imanyara, 37, has been imprisoned three times during the last year by Kenyan president Daniel arap Moi.

His law monthly, founded in September 1987, offers a forum for critics of the president and has pressed for an end to Kenya’s single-party state.

The weekly founded by du Preez in 1988 has exposed corruption and brutality on all sides of the South African conflict. Right-wing whites tried to blow up his office last year and authorities have prosecuted him for allegedly breaking government press restrictions.

The Nieman Foundation provides fellowships at Harvard University to mid- career journalists from around the world. The Lyons Award is named for former Nieman curator Louis M. Lyons and carries a $1,000 honorarium.

The award will be presented in September in Cambridge. NOTES FROM EVERYWHERE

Don Walter, who worked as Paris bureau chief for Stars & Stripes and was in public relations in Los Angeles, returned to his childhood home of Odessa, Wash., intending to retire and look after his elderly parents. But the town fathers about 75 miles southwest of Spokane begged him to also look after their newspaper, the weekly Odessa Record. The paper’s owner was selling and, until Walter was recruited, there were no takers. ″A newspaper is the very soul of a town,″ Walter told The Spokane Chronicle. ″Without a newspaper you can’t get even the most elementary news, like when clubs are meeting. Advertisers have no place to advertise. I don’t need to work, but I was afraid that the town would lose its newspaper. And towns that lose their newspapers lose their souls.″

End Industry News