AP NEWS
ADVERTISEMENT
Related topics

Publishers: Editors: Managing Editors:

October 7, 1991 GMT

A summary of developments in the news industry for the week of Sept. 30- Oct. 7: In Video, Terry Anderson Says Captors Promise ‘Good News’

DAMASCUS, Syria (AP) - In an unusual videotaped interview, American journalist Terry Anderson sounded optimistic about U.N.-led efforts to end the Lebanon hostage stalemate and said his captors have promised ″very good news″ soon.

The Associated Press correspondent, held by the pro-Iranian Islamic Jihad for 6 1/2 years, urged all sides to step up cooperation to bring an end to the ordeal through a hostage-for-prisoner swap.

ADVERTISEMENT

During the 12-minute video, aired Oct. 6, Anderson answered an unseen questioner whose voice was edited out.

The video apparently was intended to apply greater pressure on Israel to release Arab prisoners. It was not known under what kind of duress the videotape may have been made, but the 43-year-old Anderson appeared calm and in better health than in previous photographs and tapes.

He said his living conditions have improved the past two years, and fellow hostages American Thomas Sutherland, 60, and Briton Terry Waite, 52, are in good health and spirits.

″I’ve been told just a little while ago that we can expect some good news very soon,″ Anderson said. ″I was not told what that good news would be, simply that it would be good for the families, for our families and for the families of the Lebanese hostages.″

He thanked U.N. Secretary General Javier Perez de Cuellar for his ″skill in these very, very difficult negotiations.″

″This is no longer the time for bargaining,″ Anderson said. ″This is no longer the time to get some small advantage out of each step. ... Everyone on all sides simply must cooperate.″

The tape was delivered to CNN’s Damascus bureau Sunday night with a statement from Anderson’s Shiite Muslim captors that called the interview the latest step in a process begun in August to resolve the hostage impasse.

CNN officials said the network did not pay for the tape or submit to any conditions.

First word of the interview came at 10 a.m. Oct. 6 with a call to CNN’s Damascus office offering the network the opportunity to provide questions for Anderson, CNN producer Gayle Young said in Damascus. Ms. Young said she eventually talked to the man in person through an interpreter at a World Television Network office.

ADVERTISEMENT

The man, who identified himself as Ghaled Kandil, produced a business card from a Lebanese television studio called Al-Mashrek. The card said he was on the Al-Mashrek board of directors.

Kandil explained that some ″friends″ were prepared to allow an interview with Anderson. Once the questions were in, he said, CNN would get the tape within 72 hours.

CNN spokesman Steve Haworth in Atlanta said the network was uncertain how Al-Mashrek obtained the tape or who conducted the interview.

Ms. Young said CNN officials worried that they were being used for ″propaganda purposes ... but it was decided there would be no harm in providing the list of questions.″

Three hours after the original call, the questions were handed over and telexed to a WTN office in Beirut. CNN was told the interview was already in progress but the questions would posed at the end.

CNN said its questions covered how Anderson and his fellow hostages were passing time, their relations with the captors, any news or information about the other hostages and reaction to U.N. efforts to gain the hostages’ freedom.

Anderson’s answers in the tape appeared to match most of the questions.

At 4 p.m. a message came from Al-Mashrek via the WTN office in Beirut saying the tape was ready. It reached Damascus by 8:30 p.m. Supreme Court Refuses to Revive Wayne Newton’s Las Vegas Libel Case

WASHINGTON (AP) - The Supreme Court on Oct. 7 refused to revive the $5.27 million libel judgment Wayne Newton won, and then lost, against NBC News over a 1980 broadcast linking him to a reputed Mafia chieftain.

The justices, without comment, left intact a federal appeals court ruling that said the entertainer failed to prove the report was libelous.

A federal jury in Las Vegas stunned the news industry in 1986 when it awarded Newton $19.3 million in his lawsuit against NBC News. An additional $3.5 million was added to the jury award before a federal judge sliced the total amount to $5.27 million in 1987.

The 9th U.S. Circuit Court overturned Newton’s victory last year, ruling he had failed to prove that the broadcast was either deliberately or recklessly false.

Public figures who sue for libel must prove such ″actual malice.″

The appeals court said it found ″almost no evidence of actual malice, much less clear and convincing proof″ of that type of journalistic misconduct.

Newton contended that the 1980 broadcast falsely implied that Mafia figures had helped him buy the Aladdin hotel and casino in exchange for a hidden share.

But the 9th Circuit court said most of the facts reported by NBC were true: Newton’s friend Guido Penosi was reputed to be a Mafia boss; Newton had sought Penosi’s help in resolving a problem; Penosi later discussed ″earning off″ of Newton’s ownership of the Aladdin; and Penosi was indicted by a grand jury that heard testimony by Newton.

Newton said he had asked Penosi, whom he called a longtime fan, to get a criminal organization to stop threatening him and his daughter. The NBC News report did not specify what favor had been requested, but the appeals court said the omission was not libelous.

The appeals court, as required by past Supreme Court libel law rulings, conducted an ″independent review″ of the evidence considered by the jury.

But in the appeal, Newton’s lawyers said the appeals court went too far.

″A reviewing court should not be permitted to make wholesale substitutions of its own findings for those that the jury reasonably could have made,″ the appeal said. ″Otherwise, trial by jury becomes little more than a necessary hurdle en route to the ‘real’ trial by judges.″

The case is Newton vs. NBC, 91-203. Court Rejects Challenge to Colorado Libel Law

WASHINGTON (AP) - The Supreme Court rejected a challenge to Colorado libel law that makes it a crime to expose someone’s ″natural defects″ and does not require prosecutors to prove the statements are false.

The court on Oct. 7, without comment, let stand the criminal charges pending against an Iowa man who mailed fictitious ″Wanted″ posters about his ex-girlfriend to several Fort Collins, Colo., businesses.

Dennis E. Ryan of Iowa City, Iowa, was charged in 1989 for distributing a poster that said his former girlfriend was wanted for child abuse, spouse abuse, prostitution, theft and other crimes.

The poster also said the woman had venereal disease and was at ″high risk for AIDS.″

After his arrest, Ryan challenged the state law as unconstitutional.

The law, as written, made it a crime to ″impeach the honesty, integrity, virtue or reputation or expose the natural defects″ of any living person. The law, which dates to 1868, says truth of the publication was an affirmative defense except for statements that tended to expose natural defects.

Violation of the law is punishable by one to two years in prison and a fine of up to $100,000.

A state trial judge threw out the charges against Ryan after ruling that the state law was invalid.

But the Colorado Supreme Court last March reinstated the charges. The state’s highest court invalidated the law ″only insofar as it reaches constitutionally protected statements about public officials or public figures on matters of public concern.″

The state court ruling did not discuss the part of the law that seems to treat as irrelevant a defamatory statement’s truth if it exposes someone’s natural defects - a term that has never been defined by Colorado courts.

In the appeal, Ryan’s lawyers argued that the law as restructured by the state Supreme Court still is too vague and broad to be constitutional.

″Even if it incorporated the First Amendment safeguards of fault and burden of proof on falsity ... its archaic phrasing and its limitations on truth as a defense render it at once impermissibly vague and hopelessly overbroad,″ the appeal said.

The case is Ryan vs. Colorado, 91-77. Fair-Housing Lawsuit Against NY Times Kept Alive by High Court

WASHINGTON (AP) - The Supreme Court on Oct. 7 refused to kill a fair- housing lawsuit against The New York Times stemming from real estate advertisements showing only white models posing as homeowners.

The justices, without comment, let stand rulings that force the newspaper to defend itself in a jury trial against allegations it violated a federal anti-bias law.

Lawyers for the Times told the high court, among other things, that applying the law to the newspaper in such a way violates free-speech rights.

The Times ″does not maintain that newspapers are - or that they constitutionally must be - exempt from proscriptions of the Fair Housing Act,″ the appeal said.

It added: ″Newspapers do not have the right to publish real estate advertisements that are discriminatory on their face, or to set policies or engage in practices that reveal discriminatory preferences.″

But the appeal said lower court rulings in this case went beyond forbidding such conduct. The rulings make newspapers liable for any group of ads a jury finds to show too few minorities.

Four blacks and the Open Housing Center, a not-for-profit group that seeks to eliminate racial discrimination in housing, sued the Times in 1989.

The lawsuit alleged that for 20 years the newspaper had published ads ″featuring thousands of human models of whom virtually none was black.″

U.S. District Judge Charles Haight Jr. refused to throw out the suit, and the 2nd U.S. Circuit Court of Appeals upheld his ruling last January.

No trial has been held yet.

Numerous other courts have concluded that the Fair Housing Act requires a ″fair representation″ of models by race in real estate ads, but not many such suits have named newspapers as defendants.

The high court last November refused to kill a pair of lawsuits stemming from real estate ads in The Washington Post, but developers - not the Post - were named as defendants in those cases.

The ads at issue in the Times’ case were submitted to the newspaper by advertisers or ad agencies.

In refusing to kill the suit, the 2nd Circuit court rejected the newspaper’s free-speech claims, saying publishing ads that indicate a racial preference is illegal and therefore ″not protected commercial speech.″

Lawyers for the four blacks and the Open Housing Center said the appeals court ruling ″merely requires the Times to screen the ads it publishes for racially discriminatory messages.″

The case is New York Times vs. Ragin, 90-1938. Donna Summer Files Libel Suit Against Magazine

LOS ANGELES (AP) - Singer Donna Summer filed a $30 million libel lawsuit against New York magazine, saying it falsely quoted her as once saying AIDS was a ″divine ruling″ against homosexuals.

″That is completely false. I did not say it. I do not believe it,″ Miss Summer said at a news conference Oct. 1 to announce the Superior Court lawsuit.

New York magazine’s Aug. 5 issue said Miss Summer, 42, a born-again Christian for several years, once described homosexuals as ″sinners″ and said AIDS was ″a divine ruling.″ The three-paragraph article gave no specifics on when or where she allegedly made the remarks.

The article, quoting a ″music-industry insider″ it didn’t name, said Miss Summer decided against including on her new album a song that would serve as an apology to homosexuals for the comments.

The lawsuit also says the report about the song is false.

Fran Kessler, assistant to the editor of the magazine, wouldn’t comment and said the magazine had not been served with the lawsuit. Woman Wrongly Identified Wins $300,000 Slander Award

SAN FRANCISCO (AP) - A San Diego television station must pay a $300,000 slander award to a woman mistakenly identified as an ″alleged prostitute,″ a court has ruled.

The California Supreme Court Oct. 3 denied a hearing sought by the owners of Channel 39, KCST-TV.

A San Diego jury awarded damages to Naomi O’Hara for economic losses in her free-lance public relations business after she sued the station over an October 1983 newscast.

O’Hara was a witness in a grand jury investigation of police involvement in prostitution. But a Channel 39 reporter misread a newspaper article and transposed her name with that of the alleged prostitute, according to the 4th District Court of Appeal.

O’Hara, then 44, testified that phone calls offering jobs stopped abruptly after the newscast. Other witnesses, including a psychiatrist, said O’Hara fell apart after the incident.

Storer Communications Inc., then owner of KCST, appealed the damages, saying Superior Court Judge Alpha Montgomery should not have allowed the jury to hear evidence of O’Hara’s emotional state.

The appeals court upheld the verdict on a 2-1 vote. Judge Quashes Subpoena of TV Newscast for Use in Murder Trial

RENO, Nev. (AP) - A judge quashed a subpoena by the district attorney’s office ordering a television station to turn over a 1990 newscast of the discovery of a body for use as evidence in a murder trial.

The action by District Judge Brent Adams followed a brief hearing Oct. 3 at which the lawyer for accused murderer Andrew Jacobson agreed to stipulate that the newscasts occurred.

Deputy District Attorney Richard Gammick said the tapes, subpoenaed from KOLO-TV, were needed to show that their airing caused Jacobson and a co- defendant to flee the area.

Maizie Pusich, Jacobson’s public defender, said Jacobson has stated that he and Daniel Vance fled toward Mexico after hearing news reports of the body’s discovery.

The judge said the tapes were not needed if Ms. Pusich stipulated to that fact. She agreed.

KOLO challenged the subpoena on grounds that published and unpublished materials from news organizations are protected from forced disclosure by Nevada’s shield law.

Evan Wallach, attorney for KOLO, said the broadcasts were public record and available for review. The station’s objection focused on the district attorney’s use of a subpoena to try to obtain evidence from the news media, he said.

Wallach added KOLO would give trial attorneys the dates and times that the news reports aired.

Jacobson, 44, is to stand trial on first-degree murder and kidnapping charges for the death of Julie Stewart, 29, whose body washed ashore at Pyramid Lake on Aug. 15, 1990.

Police said Stewart had been strangled with duct tape and stabbed repeatedly.

Jacobson and Vance were arrested 10 days after the slaying while attempting to cross the border into Mexico at Calexico, Calif.

Vance, 35, pleaded guilty in the case and was sentenced in August to two consecutive life terms without the possibility of parole. Albany Herald Publisher Fired

ALBANY, Ga. (AP) - The editor and co-publisher of the Albany Herald was fired after a lengthy dispute with the chairman of the board that runs Gray Communications Systems Inc.

James H. Gray Jr. packed his belongings in cardboard boxes and left the building Oct. 1 after a meeting of the board of directors.

″I am no longer editor and co-publisher of the Albany Herald,″ he said. ″If I were writing the story I would use the word ’fired.‴

Gray has been feuding with board Chairman Terry McKenna for at least a year. He claims McKenna has thwarted his efforts to purchase controlling interest in the company left by his father, James Gray Sr., a longtime mayor of Albany.

″The company has no comment,″ McKenna said. ″It is not going to make any public announcement.″

Gray said he wanted to consult with his attorney before saying more.

McKenna is the executor of the estate and has been running the company since the elder Gray died in 1986.

The elder Gray left his controlling shares to his three children, James Jr., Geoffrey Gray and Constance Greene. Geoffrey Gray and Constance Greene serve as co-publishers of the newspaper. Gray Jr. wants to buy his brother’s and sister’s shares to gain controlling interest.

He said in a lawsuit filed against McKenna last year that McKenna had created discord among the heirs to enrich himself. He also charged that McKenna had forced him to resign as president of Gray Communications in order to strengthen McKenna’s control over the corporation.

McKenna has denied the allegations.

In August, Gray asked a judge to appoint an auditor to recommend one of two proposals for settling his father’s estate. One proposal called for Gray and Atlanta businessman Virgil Williams to purchase the estate’s shares. The other was a stock redemption plan proposed by McKenna.

The board announced a stock redemption plan a few days later. Some of the estate’s shares were sold to the corporation and canceled. The $30.5 million generated by the stock sale was used to pay off a bank loan and estate taxes. The estate now owns 25 percent of the company, instead of 52 percent.

The younger Gray worked briefly at the Herald as a reporter, then was named city editor. He was executive editor of the Herald when his father died. He and his siblings then took over as co-publishers.

Gray Communications also owns WALB-TV in Albany; KTVE-TV in Monroe, La.; and WJHG-TV in Panama City, Fla. Los Angeles Times Offers Early Retirement

LOS ANGELES (AP) - The Los Angeles Times is offering a voluntary early retirement program for employees 55 and older with at least 10 years of service.

The newspaper, which has about 6,000 full-time workers, said a maximum 300 employees would be allowed to retire under the cost-cutting program. They will receive increased benefits as well as medical and dental coverage.

″This program should result in additional savings, and is consistent with our emphasis on reducing staffing levels through a voluntary means,″ said David Laventhol, publisher and chief executive.

The Times has had a hiring freeze in effect this year as well.

The Seattle Times also is offering early retirement to about 90 employees in a move to reduce expenses. The offer is for employees 54 or older with at least 20 years of service, and for those 60 and older with at least one year of service, said Laura Boyd, the newspaper’s compensation and benefits manager.

Both publications are among several newspapers recently to offer an early retirement program. Others include The New York Times, The Wall Street Journal and The Boston Globe. Judge Blocks Arbitration With New York Times Pressmen Over New Plant

NEW YORK (AP) - The New York Times has lost a bid to force the pressmen’s union into arbitration over a new $450 million printing plant.

The state-of-the-art facility in Edison, N.J., would give the Times increased production and color capacity, but the paper has not been able to use it while it seeks union concessions.

In his ruling Oct. 1, U.S. District Judge Lawrence McKenna of Manhattan said the newspaper had asked to arbitrate staffing levels, an issue can’t be arbitrated under the existing contract with the New York Newspaper Printing Pressmen’s Union No. 2.

The judge said The Times and pressmen’s union had a collective bargaining agreement relating to the new plant that established ″detailed press manning provisions″ through March 1997.

″If the parties had actually intended that the manning provisions they negotiated for a 10-year period were, nevertheless, really subject to arbitration, they certainly would have said so. They did not,″ McKenna said.

He said the newspaper should have been more specific in its request for arbitration. ″Both an arbitrator and a party against whom relief by way of arbitration is sought should have before them, in writing, some reasonably specific identification of the issues to be determined.″

That seemed to leave the Times the option of refiling for arbitration on narrower grounds, such as who would be involved in specific job assignments in the opening and operation of the plant.

Nancy Nielsen, a Times spokeswoman, said the newspaper was studying the decision.

The Edison plant is a highly automated facility that will give the newspaper the capability to print some sections in color, an issue particularly important to advertisers.

In an Aug. 28 ruling, McKenna allowed the Times to arbitrate disputes with the mailers union over staffing at the plant as long as the results did not revise terms of the existing contract. Newspaper Guild OKs Strike but Keeps Working at Chicago Sun-Times

CHICAGO (AP) - Reporters, editors and photographers at the Chicago Sun- Times voted to authorize their union to strike, after contract talks broke down over wages.

Employees remained on the job after the 148-3 vote by members of The Newspaper Guild on Sept. 30, and Guild spokesman Dan Lehmann said a strike was not imminent.

The newspaper issued a statement saying it would continue to bargain. ″We are confident that such an agreement can be achieved,″ it said.

The union represents 245 employees at the 538,000-circulation morning paper.

The union is asking for a three-year contract with raises of 6 percent the first year, 7.5 percent the second and 9 percent the third. Lehmann said the newspaper offered no raises the first year and 2 percent in the next 2 years.

The top minimum for Newspaper Guild members with five years of experience is $919 a week.

No new negotiations were scheduled. The company said it ″presented a number of meeting alternatives to the guild negotiating team and we are waiting for the guild’s response to that proposed schedule.″ PMs State-Times Closes in Baton Rouge, La.

BATON ROUGE, La. (AP) - The afternoon Baton Rouge State-Times, which lost more than 40 percent of its circulation over the past 15 years, closed Oct. 2.

The afternoon newspaper’s circulation peaked at 45,718 in 1976. By this year, it had dropped to 26,633. The shutdown meant the loss of 133 jobs.

The company, Capital City Press, also prints the 84,480-circulation Morning Advocate, which remains in operation.

Closing the State-Times was like ″shutting down your father and putting him out to pasture,″ said Doug Manship, whose late father, Charles Manship Sr., bought the newspaper in 1909.

Born in 1842 as the Democratic Advocate, the newspaper was a highly partisan publication, championing the Democratic Party against the dominant Whig Party.

As the country headed toward civil war, the paper, then known as the Daily Advocate, came down on the side of slavery and ″Southern rights.″ During the war, the paper suspended publication shortly before federal troops occupied Baton Rouge. Two owners fought for the Confederacy.

After the war, the Daily Advocate became the Tri-Weekly and Weekly Advocate. The papers were combined and renamed when Manship took over.

During the 1920s and 1930s, it was known for scathing editorials targeting Gov. Huey P. Long, who survived an impeachment drive in 1929. Charleston Morning, Afternoon Papers Merge

CHARLESTON, S.C. (AP) - The Evening Post published its last edition as an afternoon daily on Sept. 30, and will merge with The News and Courier.

In an editorial in its final edition, the paper said ″changing times that are reflected in new patterns in newspaper readership make the argument for a single morning paper.″

The product of the merger, to be called The Post and Courier, debuts Oct. 8.

The papers already had been publishing combined editions on weekend mornings. The news staffs merged in 1981 and the editorial staffs merged last year.

The Post’s circulation was about 35,000. The News and Courier’s circulation was about 84,000. The combined circulation for the present weekend editions is about 110,000. The Evening Post Publishing Co. publishes the papers. Tennessee Paper To Start Sunday Edition

SEVIERVILLE, Tenn. (AP) - The Mountain Press will add a Sunday edition beginning Nov. 3, Publisher Bob Childress said.

The 10,000-circulation morning paper added a Saturday edition about two years ago that ″far exceeded what we expected. It was a big success,″ Childress said Oct. 3.

Sevier County is the state’s second fastest-growing county, the publisher said.

″It’s a huge retirement area and we get a tremendous amount of people wanting a Sunday paper delivered to the house,″ he said.

Some employees will be added in production, press and news departments.

The Sunday paper will be about 20 to 24 pages, emphasizing local news and lifestyles stories, and including a color comic tabloid. Gannett Buys Three Weekly Newspapers in Florida Panhandle

GULF BREEZE, Fla. (AP) - Gannett Co. Inc. has purchased Gulf Breeze Publishing Co., which publishes three weekly newspapers in this Pensacola suburb.

Gannett also owns the daily Pensacola News Journal. The purchase was announced Oct. 3 by News Journal President-Publisher Denise Bannister, also a Gannett regional vice president.

Terms of the purchase were not disclosed. Former Gulf Breeze Publishing owner Duane Cook will continue writing articles on travel, Bannister said.

The company publishes the Gulf Breeze Sentinel, The Pensacola Sentinel and The Pelican.

Marlin Osborn, formerly retail classified advertising manager and regional account representative for the News Journal, was appointed publisher of the three weeklies. He said there will be no staff or policy changes at the weeklies, which employ 15 people. Japanese Firms Negotiating To Buy Share in Time Warner

TOKYO (AP) - Two major Japanese companies have confirmed they are negotiating to purchase an interest in Time Warner Inc.

But Toshiba Corp., an electric machinery and consumer electronics maker, and C. Itoh and Co., a trading company, declined to comment on the specifics of the Oct. 2 newspaper reports - that they are discussing a $1 billion investment in Time Warner’s film and cable television operations.

The Nihon Keizai Shimbun newspaper in Japan said each of the companies would invest $500 million in a deal that would give them a total of slightly more than 12 percent of Time Warner’s stock. The newspaper said an agreement was expected within two or three weeks.

The New York Times said the deal under negotiation would give the Japanese companies an interest in a new Time Warner subsidiary that would have interests in Time Warner’s cable, film and pay television businesses.

But the Times said one executive cautioned the deal could still fall apart because of potential costly tax consequences that have yet to be worked out.

Steven J. Ross, chairman of Time Warner, told the company’s annual shareholders meeting the week before that Time Warner was in serious talks about striking an alliance. He said the agreement would involve selling a stake in some of Time Warner’s subsidiaries and he hoped to complete the deal before year’s end. Ross declined to identify the companies in the negotiations.

Seigo Kashiwagi of Toshiba said Oct. 3 that ″since we have not reached any agreements, we can’t discuss further nor make any comment at this time″ on the report by the Nihon Keizai, a leading Japanese economic newspaper.

Minoru Tomizawa of C. Itoh also said negotiations were under way, but declined to elaborate.

Time Warner has said for months that it has been looking for partners that could help expand markets for its vast media and entertainment holdings.

But the company said earlier this year in proposing a stock rights offering that some prospective partners were concerned about the company’s large debt.

Time Inc. took on $12 billion in debt two years ago when it bought Warner Communications Inc. The company then changed its name to Time Warner.

Time Warner has been grappling for ways to cut costs and lower long-term debt.

Earlier this year, the company allowed shareholders to buy stock at a lower-than-market price. That raised $2.7 billion and enabled the company to cut debt to $8.9 billion. Executives said the step removed an important obstacle to talks with investors.

Two weeks ago, Time Warner’s publishing division announced a restructuring that it said included elimination of 605 magazine jobs, or about 10 percent of that operation’s 6,000 workers.

The Times said a deal could help Toshiba keep in step with two other big Japanese electronics companies that have bought U.S. film studios, assuring a steady supply of entertainment software for their hardware - compact disc players, videocassette recorders and other equipment.

In November 1989, Japan’s Sony Corp. bought Columbia Pictures Entertainment Inc. for $3.4 billion. Sony bought CBS Records earlier for $2 billion.

In December 1990, Matsushita Electric Industrial Co. of Japan bought MCA Inc. of the United States for $6.1 billion. Reader’s Digest Defies Swiss Order on Scientology Article

ZURICH, Switzerland (AP) - Reader’s Digest, defying a Swiss court order, mailed out more than 320,000 copies of a Swiss edition containing an article critical of the Church of Scientology.

Managing Editor Hans Bosshard said Oct. 1 the decision to ignore the order blocking distribution of the October issue was made because it was a ″violation of press freedom.″ The magazine refused to ″withhold the truth about the sect,″ he said.

The October issue contained a condensation of a Time magazine article published in May. It is carried in most of the 40 editions of Reader’s Digest published worldwide in 16 languages.

Bosshard said the injunction was issued by a judge in Lausanne 10 days earlier at the church’s request and that an appeal against the order was turned down the week before. Under Swiss law, failure to comply with an injunction can draw an unspecified fine or up to three months in jail.

″But we believe that we are right and that we will eventually win our case,″ Bosshard said. A court hearing will take place Nov. 11 at the earliest, he said.

Bosshard said the order applied to both the German-language and French- language Swiss editions.

Michael Rinder, an assistant to the president at the Los Angeles office of the Church of Scientology International, said the church argued that the article was ″replete with falsehoods″ in seeking the injunction.

He said the church was told Oct. 1 by the judge that issued the injunction against distributing the magazine that it could file a criminal complaint against Reader’s Digest for defying the order. Rinder said he understood the church had done so that day.

Bosshard said the sect sought similar injunctions in courts in Germany, Italy, the Netherlands and France but had failed to get them.

Reader’s Digest is published by Reader’s Digest Association Inc., based in Pleasantville, N.Y.

In a memo to staff members Oct. 1, Chairman and Chief Executive George V. Grune said, ″The central issue is censorship.″

″We cannot - we will not - allow anyone in Switzerland or anywhere else in the world to restrict our right to publish. As a global publisher, that right matters above all else,″ he wrote.

The Time magazine story in the May 6 issue said the Church of Scientology is not a religion but a ″hugely profitable global racket″ that survives by intimidating its members.

The church, which describes itself as an applied religious philosophy, responded with a $3 million advertising campaign that questioned some of Time’s facts and motives for the story. The campaign involved full-page ads spread over several weeks in USA Today.

Time editors said they stood by their story. UPI Asks Union-Covered Employees for Contract Concessions

WASHINGTON (AP) - United Press International is asking its union-covered employees for contract concessions to replace a temporary order granted by a bankruptcy judge, the Wire Service Guild said.

The company asked employees to accept reduced benefits involving severance pay, dismissal notice and the right to refuse a transfer, among others, the union said Oct. 3.

UPI, which is struggling to stay in business, announced the day before that it was putting its radio network up for sale, hiring a private contractor to handle most of its sports coverage and making other organizational changes. The news service said it would move its headquarters from Washington to northern Virginia by early December.

The 84-year-old news service filed for bankruptcy in August for the second time in six years. About 80 workers were laid off last month.

Last month a federal bankruptcy judge in New York allowed UPI to temporarily cancel several contract provisions. That order, which expires Nov. 29, lets the company stop paying severance to laid-off employees, use stringers in place of fired full-time workers and keep pay at 80 percent of previous levels.

The guild had agreed to keep pay at the 80 percent level, or about $568 a week for top-level employees, but objected to the other provisions.

UPI’s new proposal - if accepted by the union - would be effective until the employees’ current contract expires June 30, 1992, the guild said.

UPI spokesman Milt Capps declined to discuss the company’s offer, but the union said the proposal would:

-Provide no severance to fired workers with less than three years with UPI as well as those who refused any UPI rehire offer or found another job before February 1992. Those who failed to find work would be eligible for up to six weeks’ severance pay. The current contract provides up to 52 weeks’ pay.

-Allow the company to replace fired full-time employees with stringers.

-Cut dismissal notice from two weeks to one.

-Reduce senior employees’ right to ″bump″ junior employees to avoid layoff. A worker could bump a more junior worker only when the senior worker had performed the same job description for at least 120 consecutive days of the previous year.

-Cap salaries at $430 a week for new employees and allow experienced workers to be hired at the $370 first-year rate.

-Allow employees who refuse transfers to be fired.

-Exclude part-time workers from scheduling rules and, for full-time workers, eliminate most penalty payments for schedule rule violations.

Wire Service Guild President Kevin Keane said ″We told them we’d get back to them″ with a response.

If the company and union fail to work out an agreement by the end of November, UPI could ask the bankruptcy court judge for a longer-term cancellation of contract provisions.

″It’s very grim,″ Keane said. ″It’s perceived as a smoke and mirrors game and it’s a seat-of-the-pants, minute-to-minute business plan which we think is doomed to failure.″

Keane said he would prefer that UPI find a buyer to take over the company from its current owner, Infotechnology, which also has filed for bankruptcy protection.

Capps said UPI may lay off more employees in the next few weeks, but added the company most likely will not reach the 150 total layoff number it had estimated last month. The Press of Atlantic City To Lay Off 25

PLEASANTVILLE, N.J. (AP) - The Press of Atlantic City said it will lay off 25 people, freeze pay next year and make all employees take a one-week, unpaid furlough to cut costs as advertising revenues fall.

The layoffs, to take place over two months, will affect every department, Publisher James Hopson said in a letter to employees. The company employs about 400.

Hopson noted that the moves come amid an industry trend of declining advertising revenues. He said the trend is expected to continue through 1992.

Elsewhere in New Jersey, The Record of Hackensack, The News Tribune of Woodbridge and the Asbury Park Press have laid off staff this year, and most other newspapers in the state have instituted cost-cutting measures. The Hudson Dispatch of Union City closed in April. Newspaper Staff Told To Reapply to New Owners

MIDDLETOWN, Conn. (AP) - All employees of The Middletown Press, which is changing ownership, have been told they must reapply for their jobs.

Not all workers will be rehired, although the number of expected layoffs is not yet known, said Mack W. Stewart, publisher of The Register Citizen in Torrington, which is owned by Eagle Publishing Co. Inc., new owners of The Press. Stewart heads the transition team.

Eagle, based in Pittsfield, Mass., took over the paper on Oct. 7.

Two letters dated Oct. 1 - one from Middletown Press Publisher Woodbridge A. D’Oench and Editor Russell G. D’Oench Jr., the brothers who sold the paper, and another from Stewart - were mailed to employees with an application for employment.

″There is apprehension and it certainly will be a long weekend for a lot of people,″ said Michael Blais, the Press’ retail advertising manager.

The Press has 79 full-time and 36 part-time employees. Publication will not be affected while the paper changes hands, D’Oench said. Audit Says ’88 Bush Campaign Overcharged Traveling Press

WASHINGTON (AP) - President Bush’s 1988 presidential campaign overcharged reporters $358,899 for air fare and travel expenses and should be ordered to pay the money back, federal auditors said.

The Federal Election Commission auditors, after a prolonged review of 1988 campaign books, said Oct. 1 the Bush campaign improperly:

-Billed news organizations for the expenses of campaign aides who assisted the press.

-Doubled-billed for Secret Service agents riding planes chartered for press travel, charging both the Secret Service and the press corps.

-Charged news organizations for telephone costs that phone companies reimbursed to the campaign.

The auditors said that in addition to costs improperly billed to the press, the Bush campaign should repay $30,601 to the Treasury for other expenses that did not qualify for federal campaign funds.

That figure compares to 1984 repayment charges of $180,784 to the Mondale- Bentsen campaign and $268,362 to the Reagan-Bush campaign.

The Bush campaign billed the press corps $3.1 million for air fare, plus $20,211 in daily staff expenses and $302,804 in ground costs, according to the audit.

Last June, the commission voted to change policy and allow candidates to bill the press for the travel costs of campaign staff whose only job was to help with press logistics, baggage and hotels.

But three weeks later, the FEC reversed itself and said campaigns could not bill news agencies directly for campaign staff or for Secret Service agents who fly on the press plane.

The auditors’ recommendation on the Bush campaign was consistent with the latter ruling.

Bush campaign attorney Jan Baran said the dispute centers on whether the campaign aides’ expenses should be considered direct media costs or administrative campaign costs.

The Bush campaign determined the aides were there only for the purpose of direct media services, and billed them as part of direct costs instead of as administrative expenses, said Baran.

He said Oct. 1 that if the FEC concurs with the audit, legal appeals ″would certainly be actively considered.″

The Bush campaign, which closed its operations with $15,000 in the bank, contends that four traveling media aides were brought on board with the news agencies’ explicit agreement to pay their costs.

Their tasks included keeping track of which press members were aboard the plane, assigning them hotel rooms, handling their baggage, arranging for food and supplies and handling ground transportation.

The FEC general counsel concurred with the audit and stated that the campaign cannot accept overpayment from the media organizations because that would amount to an illegal subsidy by the news agencies.

Under election law, the general-election candidates of each party receive a stipend from the federal Treasury to finance their campaigns. They may spend the money only on qualified campaign expenses and may not supplement spending with outside contributions. Reporter Fined, Ordered to Community Service for Staging Pit Bull Fight

GOLDEN, Colo. (AP) - A former Denver television reporter was fined $20,000 on Oct. 4 and ordered to devote 100 hours to community service for her conviction on charges of staging a pit bull fight for a news series.

Wendy Bergen, an Emmy award-winning reporter for KCNC-TV, she would appeal the decision.

Jefferson County District Judge Christopher Munch suspended $12,000 of the fine on the condition that Bergen pay that amount to an organization devoted to humane treatment of animals. The other $8,000 in fines stands.

Her lawyer, Lee Foreman, maintained that no dogfight and no crime occurred because the dogs were muzzled during the fight for which Bergen was held responsible.

Bergen, 35, was convicted Aug. 7 after an 11-day trial in Jefferson County District Court of three felonies - staging a dogfight, being an accessory to a crime and conspiring to commit dogfighting. She could have faced up to 10 years in prison and up to $300,000 in fines.

But she was acquitted of more serious charges - two counts of perjury, one count of conspiracy to commit perjury, two counts of dogfighting and one count of conspiracy to commit dogfighting.

Bergen resigned from KCNC in September 1990, about the time she was indicted by the county grand jury. She now does volunteer work for a Denver homeless shelter.

Munch said he decided not to sentence Bergen to probation because she has no criminal record and there’s little likelihood she will commit a crime again.

He gave her 90 days to complete her 100 hours of community service and said he would determine later whether she would be given credit for her work with the homeless.

Prosecutor Ray Sharpe said he was satisfied with the sentence and that the fines were ″significant.″ Magazine To Apologize for Using Love Letters

WASHINGTON (AP) - Former presidential press secretary Ron Nessen says he was mortified when his ex-wife used his love letters in a magazine article that revealed the intimate details of their relationship.

The Washingtonian magazine has agreed to publish an apology to settle his $50 million lawsuit for invasion of privacy and copyright infringement, attorneys for Nessen and his former wife, Cindy, said Oct. 3.

The attorneys would not discuss any other terms, including any possible financial settlement.

Nessen’s civil suit against the magazine and his ex-wife had been scheduled for trial Oct. 7 in U.S. District Court.

The Nessens were battling over an article that described Cindy Nessen’s journey from life as a singer in Vietnam nightclubs, to being the wife of President Ford’s press secretary, to the couple’s 1983 divorce.

The story - including parts of 19 love letters written by Nessen - ″describe a cross-cultural romance carried out amid war and peace,″ the defendants’ court documents said.

Bunk, said Nessen. ″If anything, it is a sensationalized account of the Nessens’ marital secrets,″ his lawyer, Paul Friedman, said in court papers.

″The intimate details about Nessen which defendants disclosed go far beyond mere embarrassment. They are degrading, humiliating and, quite frankly, shocking,″ his lawyer’s brief said.

Nessen did not claim that anything in the October 1989 article, titled ″Cindy’s Song,″ was false. Rather, he contended that as the writer of the letters, he legally owned the right to publish them.

He also said the magazine and his ex-wife had no right to publicize embarrassing details of his life, and that the article hurt his media career.

The article, co-authored by Cindy Nessen, told how they met in a hotel bar in Saigon in 1965 when she was a nightclub singer and he was an NBC television reporter. It told how they became involved and were married in January 1967, months after he was wounded while covering the war.

The letters were what kept them together, wrote Cindy Nessen, a native of South Korea who adopted ″Cindy″ as a stage name to replace her Asian name of Young Hi.

In the letters published in the article, he told of his love for her and reminisced about a time when they frolicked in a swimming pool.

He called himself by a pet name, Meng Ho, which she said meant wild tiger in Korean. He said American women were ugly and wrote, ″I have gotten to hate Americans, American hotels, American food, American drivers.″

When he went back to Vietnam in 1968 to cover the war again, he told her in a letter that he was sending the cameraman out to cover battles while he remained at the press center, so he could avoid being wounded again.

Cindy Nessen accused her former husband of infidelity. After leaving the White House, Nessen asked her for a separation.

Her attorney, Pamela Bresnahan, had said in court papers that Cindy Nessen gained ownership of the letters through the divorce agreement.

The letters were not titillating, the defense brief said, ″Nor really could a reader think it demeans Nessen.″ In any case, the defense contended, Nessen is a public figure and the First Amendment also bars damage awards for publishing information that is true.

Nessen, who has remarried, is vice president of Westwood One Inc., responsible for the news departments of the NBC and Mutual radio networks.

Friedman and Bresnahan said Washington Magazine, Inc., publisher of The Washingtonian, agreed to print an apology in the November issue. Both attorneys said they were satisfied with the settlement.

The apology is to say that the magazine regrets publishing Nessen’s letters without his permission and that it had not intended to cause him ″harm or embarrassment or to impugn his character or integrity in any respect.″ BROADCAST NEWS CNN Strengthening Asia Ties

ATLANTA (AP) - Cable News Network said it plans to station more correspondents in Asia and seek more viewers in the region in an effort to strengthen its foothold there.

CNN sent executives to Tokyo the week of Sept. 23 to discuss plans that include the opening of six-person bureaus in New Delhi, India, and Bangkok, Thailand. It also wants to expand existing bureaus in Tokyo and Seoul, South Korea, while maintaining a presence in Beijing.

″Over half the people on Earth live in Asia,″ said Eason Jordan, CNN’s managing editor for international news. ″How can you not give it a lot of attention?″

Across Asia and the Pacific, about 100,000 homes and 74,000 hotel rooms receive CNN via paid subscription. Millions more pick up its signal illicitly or in excerpted form via commercial television stations that have contracts with CNN.

The network sealed its largest such contract last week with TV Asahi, which agreed to pay $40 million over the next four years for the right to broadcast CNN programs.

CNN’s parent, Turner Broadcasting System Inc., will open a sales and distribution subsidiary in Tokyo next month.

CNN hopes to feature Asia more prominently in its news programs in order to share in Japan’s estimated $50 billion in advertising revenue this year.

Jordan said CNN’s new bureaus will help tailor special reports to the region, including some with a heavy emphasis on world financial reports.

CNN also is considering adding a full-time newscaster in Tokyo to anchor regionally targeted programming during prime time. 24-Hour Local News Network Making its Debut

SPRINGFIELD, Va. (AP) - A 24-hour local news network covering Washington’s suburbs was scheduled to make its debut at 7 p.m. Oct. 7 as ALLNEWSCO’s Newschannel 8.

″It won’t be the finished product by the time we reach the air,″ said Rick Young, an official of the station, which has hired about 120 of the 150- to-175 staff members it hopes to hire by spring.

All the region’s cable carriers have signed onto the new station, so cable subscribers will get it as part of their basic service. Newschannel 8 plans to generate revenue through advertising and continued contracting with the cable companies.

Young said there is room in Washington’s news-saturated market because even the competitive local network affiliates spend much of their time on national news.

ALLNEWSCO President John Hillis is credited with starting the first 24-hour local news network, Channel 12 on New York’s Long Island. Another operates in Orange County, Calif. Young said both are making money.

A similar network in Chicago plans to go on the air early next year.

ALLNEWSCO is owned by Joe Allbritton, chairman and chief executive officer of Riggs National Corp. and the owner of WJLA, Channel 7 in Washington. CBS Streamlines Departments

NEW YORK (AP) - The CBS Broadcast Group says it is combining four departments into one that will be headed by George F. Schweitzer, CBS’ senior vice president for marketing and communications.

The four divisions are advertising and promotion, media relations, creative services, and promotion marketing. No staff members are being laid off in the corporate streamlining, a CBS spokesman said Oct. 4.

Schweitzer has been with CBS since 1972, except for a year at the Young & Rubicam advertising agency. He was its vice president and director of corporate relations in 1987-88. ABC News Names New Executive Vice President

NEW YORK (AP) - Stephen A. Weiswasser, a senior vice president of Capital Cities-ABC Inc., has been named executive vice president of ABC News. The post had been vacant for three years.

Weiswasser, who has no journalistic background, is a lawyer who joined Cap Cities-ABC in 1986 as chief attorney.

″He has the experience and commitment to journalistic excellence that is necessary for the task at hand,″ ABC News President Roone Arledge said Oct. 1.

The post was last held by David Burke, who quit ABC News in August 1988 to become president of CBS News. Burke spent two years in the CBS job, then resigned and was succeeded by Eric Ober. Partnership Buys Indianapolis, Pittsburgh Radio Stations

CINCINNATI (AP) - A Northbrook, Ill., partnership has agreed to purchase two radio stations in Indianapolis and another in Pittsburgh from Great American Broadcasting Co.

The purchase price paid by Broadcast Alchemy, L.P., for WFBQ-FM and WNDE-AM in Indianapolis and WDVE-FM in Pittsburgh was not disclosed in the Oct. 3 announcement.

President Frank E. Wood of Broadcast Alchemy said his company plans no major changes in programming at the stations. The stations, airing album- oriented rock formats, are ranked No. 1 in their targeted audiences. PERSONNEL Rathbun Publisher at Pasadena Star-News

PASADENA, Calif. (AP) - Charles Rathbun has been appointed publisher of the Pasadena Star-News, and Joe Blackstock, the former general manager and editor, was named executive editor.

Rathbun, 49, moved from the San Gabriel Valley Tribune in West Covina, where he served 24 years, most recently as general manager. He previously held several positions in the advertising department.

Blackstock will oversee newsroom operations and community relations, while Rathbun will manage day-to-day business operations at the Star-News, said F. Al Totter, president of the San Gabriel Valley Newspaper Management Co., which operates both papers. Binkley to Editor at Lansing State Journal

LANSING, Mich. (AP) - Zack Binkley, executive editor of the Herald- Dispatch in Huntington, W.Va., has been named editor of the Lansing State Journal.

He succeeds Tom Callinan, who was appointed executive editor of the Fort Myers (Fla.) News-Press. The three papers are owned by Gannett Co. Inc.

Before becoming editor at Huntington, Binkley worked 10 years at the Knoxville (Tenn.) Journal in several newsroom positions, including managing editor.

The appointment was announced Oct. 3 by Publisher W. Curtis Riddle. Teepen to Cox National Correspondent

ATLANTA (AP) - Tom Teepen, editor of The Atlanta Constitution’s editorial pages since 1982, has been named national correspondent for Cox newspapers.

He will take the new position Jan. 1, writing columns twice weekly for the 17 Cox papers, including the Constitution. He will be based in Atlanta.

Teepen succeeds Jim Fain, who retired earlier this year. Gaines Named to Added Post of Publisher of Life Magazine

NEW YORK (AP) - James R. Gaines, managing editor of Life magazine since 1989, will take on the added title of publisher next month.

He succeeds Katherine M. Bonniwell, who has been appointed vice president of Time Warner Inc.’s group of New York-based magazines, which includes Time, Life, Sports Illustrated, Money, Fortune and People.

The appointment was announced Oct. 3. Andrew Sullivan New Editor of The New Republic

WASHINGTON (AP) - Andrew Sullivan, acting editor of The New Republic, has been appointed editor.

He succeeds Hendrik Hertzberg, who remains with the magazine as a senior editor writing on politics and culture.

Sullivan also was Washington columnist for Esquire in 1990 and has written an American politics column for the London Daily Telegraph since 1987.

The 77-year-old magazine has a worldwide circulation of 100,000. CNN Names Jordan Bureau Chief

NEW YORK (AP) - Brent Sadler, a British television correspondent who spent much of the Gulf War in Baghdad competing with CNN’s Peter Arnett, has joined that network.

Sadler, who has worked for Britain’s Independent Television News since 1981, will be CNN’s senior reporter at its new bureau in Amman, Jordan. He will start work on Nov. 11.

Sadler previously worked for three other British TV news organizations. He began his career as a reporter in Great Britain for the Harrow Observer and the Reading Evening Post.

The appointment was announced Oct. 3. Ex-Bush Aide Named Head of Hill & Knowlton USA

NEW YORK (AP) - Craig L. Fuller, chief of staff during George Bush’s vice presidency, had been named president and chief executive of domestic operations for Hill & Knowlton Inc., it was announced Oct. 2.

Fuller, 40, succeeds Thomas E. Eidson as president of Hill & Knowlton USA.

Fuller will be responsible for more than 800 employees in 20 offices. The U.S. operations generated revenue of more than $90 million last year.

Hill & Knowlton is the world’s second-largest public relations company, behind Britain’s Shandwick.

Fuller has been president and chief operating officer of H&K Public Affairs Worldwide since August. Previously, he spent eight years as an assistant to President Reagan and chief of staff to Vice President Bush.

After Bush’s election as president in 1988, he was co-director of the Bush transition office. DEATHS Robert D. Byerly

SACRAMENTO, Calif. (AP) - Robert D. Byerly, executive vice president of McClatchy Newspapers Inc., died Oct. 1 after a year-long illness. He was 58.

The nature of the illness was not disclosed.

During 14 years with McClatchy, Byerly helped guide the company as it expanded from three newspapers to 19.

He was general manager of The Modesto Bee and The Sacramento Bee before becoming McClatchy operations director in 1984. In 1987, he was named vice president for operations and this year became executive vice president.

He took his first newspaper job in 1969 as administrative assistant to the general manager of Knight Publishing Co.

He is survived by his wife and son. Pablo Giussani

BUENOS AIRES, Argentina (AP) - Pablo Giussani, an author and journalist, died of cancer Oct. 1. He was 63.

Giussani is perhaps best known for his books: ″The Montoneros, Armed Arrogance,″ a critical analysis of that left-wing terrorist group; two books about President Raul Alfonsin and one about Argentina’s current president, Carlos Menem, titled ″Menem, His Secret Logic.″

He worked for the newspapers Cronica, Noticias, La Calle and Opinion. From 1968 to 1984, he was an editor for The Associated Press in Buenos Aires and New York, and for Inter Press Service in Rome.

Giussani returned to Buenos Aires after the fall of the 1976-83 military dictatorship and became a political columnist for La Razon and a speechwriter for Alfonsin.

He is survived by his wife, three daughters and one son. Antoni Gladysz

PHILADELPHIA (AP) - Antoni Gladysz, a journalist who helped organize the Polish resistance during World War II, died Sept. 29 after a long illness. He was 83.

Gladysz founded an agricultural journal in Poland and edited it for 30 years before coming to the United States in 1967.

In 1939, Gladysz was one of the organizers of the small anti-Nazi military group The Union of Armed Fighters in Krakow and edited an underground paper.

He was arrested by the Gestapo and spent four years in forced labor camps. He wrote about the experiences in two books, ″Return from Hitler’s Hell″ and ″Camp of Death.″

In the United States, he founded a Polish publication, PROMYK, an annual compilation of articles on social, cultural and political issues. Herman Hill

LOS ANGELES (AP) - Herman Hill, a journalist and civil rights crusader, died Sept. 28 of Parkinson’s disease. He was 85.

In 1931, Hill became West Coast editor for the Pittsburgh Courier, a weekly black newspaper with a national circulation. Hill and the Courier led a campaign in 1949 that resulted in the Los Angeles Rams signing the team’s first black players.

He was a publicist for the 7-Up Bottling Co. for 32 years and later founded his own public relations firm before retiring in 1986.

Among his clients were Martin Luther King Jr., boxing champion Joe Louis and singer Nat King Cole. Karl-Heinz Koepcke

HAMBURG, Germany (AP) - Anchorman Karl-Heinz Koepcke, who brought the main evening TV news into the living rooms of millions of Germans for more than 28 years, died Sept. 28 of cancer. He was 68.

Koepcke began in broadcasting with Radio Bremen after being released as a prisoner of war in 1946. In 1959 he started as the ARD TV network’s national news anchorman. He retired in 1987. Robert H. Marshall

SAN RAFAEL, Calif. (AP) - Television reporter Robert H. Marshall, who won an Emmy Award for his coverage of the Patty Hearst kidnapping in 1974, died Sept. 28. He was 67.

The cause of death was not disclosed.

Marshall spent 21 years at San Francisco television station KGO as a reporter, weatherman, sportscaster, news anchor and host of A.M. San Francisco. He joined the station in 1965 and retired in 1986.

Survivors include his wife, three sons and a daughter. Thomas Duffy Zumbo

NEW YORK (AP) - Thomas Duffy Zumbo, a public relations executive and former city editor at United Press International, was found dead Oct. 1 in his apartment. He was 63.

Police said Zumbo apparently died of natural causes.

Zumbo joined what was then United Press as a reporter in January 1952 and advanced to city editor.

From 1975 to 1978, he handled public relations for the state Democratic Committee.

He joined the New York City Tribune in 1978 as associate editor and served as a consultant until the paper folded this year.

Zumbo is survived by a sister. William Knight Jr.

SAVANNAH, Ga. (AP) - William Thomas Knight Jr., founder of the first radio and television stations in Savannah, died Oct. 3 at his home in Vernonburg, near Savannah. He was 96.

A Savannah native, he served in World War I, then returned to run Knight Drug Co. with his father.

Knight was part of a businessmen’s group that opened WTOC-AM in Savannah on Oct. 15, 1929. After the stock market crashed, Knight took over the station when the other stockholders wanted out. He started WTOC-FM in 1946. Both stations, now known as WCHY, were sold in 1979.

Knight also founded WTOC-TV, which went on the air Feb. 14, 1954. He sold it to its current owners, American Family Corp. of Columbus, Ga., in 1979.

He is survived by a daughter, two sons, 12 grandchildren and 14 great- grandchildren. William Kessler

GLOVERSVILLE, N.Y. (AP) - William Kessler, publisher of the Gloversville, N.Y., Leader-Herald in from 1965 to 1989 and past president of the New York Newspaper Publishers Association, died Oct. 4 at his home. He was 72.

He started working at the Leader-Republican and Morning Herald, forerunners of the current newspaper, after leaving the Army in 1945. He worked in accounting and as business and general manager before ascending to publisher.

Kessler served as president of both the publishers association and the New York Associated Dailies. In Gloversville, he was a past president of the Rotary Club and Chamber of Commerce.

He is survived by his wife, the former Joan Zimmer, and two daughters and three stepdaughters. Pierre Dietsch

PARIS (AP) - Pierre Dietsch, director of Agence France-Presse’s news bureau in Morocco, died Oct. 4 of injuries he suffered in a traffic accident in Rabat. He was 47.

Dietsch had worked with AFP for 20 years, including assignments in London and Montreal.

He was injured Sept. 29 when his car collided with a police jeep, AFP said. AWARDS Connecticut Editorial Writer Wins Pulliam Fellowship

GREENCASTLE, Ind. (AP) - A Connecticut editorial writer has won the $25,000 Eugene C. Pulliam Fellowship for Editorial Writers from the Sigma Delta Chi Foundation to study the impact of defense spending cuts on local economies.

Gregory N. Stone, deputy editorial page editor of The Day in New London, Conn., won the award from the professional journalists’ group Oct. 5.

Stone proposed studying the effect spending cuts are having on communities where the economy depends on defense-related industries. Southeastern Connecticut, where he works, stands to lose thousands of jobs because of reduced submarine construction and other defense cutbacks.

The study, which also will look at Boston, Seattle, St. Louis and Tidewater, Va., aims to help the communities find economic alternatives.

Stone will be honored at the 1991 National Convention of the Society of Professional Journalists Oct. 17-20 in Cleveland. The Sigma Delta Chi Foundation is the non-profit educational arm of the society.

Award winners are chosen for their editorial writing skills and the merits of the projects they propose.

The Pulliam Fellowship was established to honor the memory of Eugene C. Pulliam, a founder of Sigma Delta Chi in 1909 and later publisher of The Arizona Republic, The Phoenix Gazette, The Indianapolis Star, The Indianapolis News, The Muncie Star, The Muncie Evening Press and the Vincennes Sun- Commercial. The award is made possible by a grant from Mrs. Eugene C. Pulliam. Villar Named Director of Cabot Prizes

NEW YORK (AP) - Arturo Villar, founding publisher of the Hispanic newsweekly Vista, has been appointed director of the Maria Moors Cabot Prizes.

The appointment was announced by Joan Konner, dean of the Columbia Graduate School of Journalism, which administers the prizes.

The annual awards honor contributions to inter-American understanding by Western Hemisphere journalists.

Villar founded Vista, a magazine in English for U.S. Hispanics, in 1985 and was its publisher until last February. He is now president of Solmark Group, communications consultants. Feature Writing Awards Presented

CHARLESTON, S.C. (AP) - The savings and loan debacle and reclusive chess great Bobby Fischer were among the subjects of stories winning general feature writing awards in the 1991 Excellence in Feature Writing Competition.

The awards were announced Oct. 4 during the 45th convention of the American Association of Sunday and Feature Editors.

Mike Thomas of The Orlando Sentinel won first place in general feature writing for newspapers with a circulation over 250,000. His story explained the savings and loan mess.

In the 100,000-to-250,000 category, Beth Macy of the Roanoke (Va.) Times & World News won for a feature on a local developer with a gift of gab.

Don Kowet of The Washington Times won first place in the under-100,000 category for a story on Fisher.

Other winners included: Over 250,000 circulation General Feature Writing:

1. Mike Thomas, Orlando Sentinel

2. Shann Nix, San Francisco Chronicle

3. T.M. Shine, Ft. Lauderdale, Fla., Sun Sentinel Commentary:

1. Bob Morris, Orlando Sentinel

2. Patty Ryan, Tampa, Fla., Tribune

3. Dennis Love, Arizona Republic Arts Criticism:

1. Leonard Pitts Jr., Miami Herald

2. Glenn Lovell, San Jose, Calif., Mercury News

3. Tim Page, Newsday 101,000 to 250,000 circulation General Feature Writing:

1. Beth Macy, Roanoke Times & World-News

2. Bill Richards, Seattle Post-Intelligencer

3. Kevin Fagan, Oakland, Calif., Tribune Commentary:

1. Don Rodricks, Baltimore Evening Sun

2. Raymond McCaffery, Colorado Springs Gazette Telegraph

3. Kevin Cowherd, Baltimore Evening Sun Arts Criticism:

1. J.D. Considine, Baltimore Evening Sun

2. Steve Metcalf, Hartford Courant

3. John Engstrom, Seattle Post-Intelligencer Up to 100,000 circulation General Feature Writing:

1. Don Kowet, Washington Times

2. Stephen Israel, Middletown, N.Y., Times Herald-Record

3. Jim Sloan, Reno, Nev., Gazette-Journal Commentary:

1. Jane Fishman, Savannah, Ga., News-Press

2. Lenita Powers, Reno Gazette-Journal

3. Richard Sullivan, Indianapolis News Arts Criticism:

1. Karen Krenis, Rochester, N.Y., Times-Union

2. Eric Ries, Savannah News-Press

3. Mike Redmond, Indianapolis News NOTES FROM ELSEWHERE

The Des Moines Register’s publisher apologized in print to readers and advertisers offended by an ad that compared the meatpacking industry to mass killings in Milwaukee. But the open letter from Charles C. Edwards Jr. continued to defend the decision to run the ad, placed by the vegetarian activist group People for the Ethical Treatment of Animals. ″Just because we don’t agree with this organization does not mean we have the right to silence them,″ Edwards wrote ... Congressional Quarterly and International Media Partners say they will publish a daily newspaper at the national political conventions next year, USA Today reports. The National Convention Daily, a tabloid, will be free to delegates, journalists and others ... Journalists are guilty of ″featurizing″ too many stories, complains Walter Cronkite. The CBS veteran told a broadcast interviewer on Hilton Head Island that writers should stick to reporting and interpreting the news - ″Let’s get into it, and tell me the story.″ Cronkite was in South Carolina to promote a boating publication ... The Duchess of York says she takes a shredder wherever she goes, and has even destroyed letters from husband Prince Andrew. The reason? ″You suddenly pick up the newspaper and see that they know what time you got up and what you did, and I think that it’s just better perhaps that there are little facts which are unknown,″ the former Sarah Ferguson said in a TV interview with David Frost.

End Industry News